הפתרון של אקסודיגו
הפתרון של אקסודיגו

מגלים את הסודות שמתחת לאדמה

סטרטאפ ישראלי צעיר פיתח יכולת ייחודית שמאפשרת לראות מה קורה מתחת לקרקע – בלי להזיז גרגר חול אחד. שיתוף הפעולה איתו יחסוך לחברת החשמל הרבה מאוד כסף

מאת גדי גונן

אחד מהאתגרים הגדולים שעומדים בפני גורמים רבים במדינת ישראל בימים אלו, הוא לבדוק מה קורה מתחת לקרקע. כוחות צה"ל המתמרנים בלב שטח האויב ברצועת עזה, למשל, זקוקים גם ליכולת כזו, כדי לגלות כמה שיותר פרטים על מה קורה להם מתחת לרגליים.

להבדיל אלף הבדלות – גם חטיבת פרויקטים הנדסיים של חברת החשמל זקוקה לטכנולוגיה זהה, שיודעת לבדוק מה מתרחש מתחת לאתרים חשובים בה היא מתכוננת להקים תשתיות או לשפר ולהרחיב כאלו חדשים. זו המשימה שלי, כמוביל החדשנות של החטיבה, למצוא פתרונות שיגרמו גם למשימה הזו להיות אפשרית.

כאמור, כאומת הסטרטאפ העולמית, ניתן היה לסמוך על כך שבישראל כבר עומלים על פתרון טכנולוגי לסוגייה המורכבת. אחרי מחקר שוק שלנו, נתקלנו בחברת סטרטאפ של יוצאי יחידות מודיעין בשם אקסודיגו (Exodigo). החברה מציעה מוצר איכותי ביותר שיודע לתת מידע מפורט מאוד על מה שקורה במעבה האדמה, לעומקים משמעותיים ובדיוק רב.

את הפיתוח, כפי שאתם ודאי יכולים להסיק בעצמכם, התחילו היזמים לטובת צרכים צבאיים, אבל המשך טבעי ומתבקש של הדרך היה באינספור יישומים של הרעיון באזרחות. עבור חטיבת פרויקטים הנדסיים זה התלבש כמו כפפה ליד. החטיבה אחראית להקמת כל המתקנים האסטרטגיים של החברה – מתחנות כוח, דרך רשת ההולכה ותחנות מיתוג, ועד קווי ההולכה במתח עליון ועל-עליון. פתרון כמו של אקסודיגו יעזור לחברת החשמל להפוך את הפעילות הזו לתחרותית ורווחית יותר, תוך חסכון מירבי בזמן ובמשאבים – וזה בדיוק מה שמצופה מכל מוביל חדשנות.

איך המוצר שלהם עובד?

השיטה של אקסודיגו, כמו מוצרים רבים בעולם החדשנות כיום, מבוססת על מערכת בינה מלאכותית (AI) מתוחכמת ביותר, שיודעת לעבד נתונים מחיישנים רבים ומגוונים, שקוראים באותו הזמן תא שטח מסוים. תא השטח נסרק שתי וערב, בדומה לפעולת הדימות שעושים במכשירי רנטגן, CT או MRI בבתי החולים. אחרי הפיענוח, מתקבלת מפת תשתיות שמראה את כל סוגי החומרים בקרקע, עד לעומק של למעלה מחמישה  מטרים, וכל זה נעשה בצורה בלתי פולשנית כלל!

יתרון נוסף של הפתרון של אקסודיגו הוא העובדה שהוא יודע להתאים את עצמו לכל מיני תוואי קרקע, בין אם יש מעליו תכסית כמו צמחייה למשל, בין אם הוא אלכסוני או במדרון, או לא נגיש מסיבות אחרות.

איך אנחנו משתמשים בו?

שיתוף הפעולה של חברת החשמל עם הסטרטאפ החשוב הזה נוצר לפני כשלוש שנים. הבנו שאחד החסמים של חטיבת הפרויקטים ההנדסיים בדרך להיתרי בנייה, התרת חסמים וקידום פרויקטים, קשור בעיקר לסוגיית הקרקע: מיקום וסוג התשתיות, עדויות ארכאולוגיות כאלו ואחרות, בתי עלמין קדומים שנמצאים באדמה ועוד. דברים כאלו יכולים לעצור עלייה על הקרקע ועבודות אזרחיות בתוכנית הפיתוח ומעבר לה. לעיתים גם נדרש אישור מתאים מגורמים רגולטוריים. מדובר בהתרה של מחסום משמעותי של תוכנית פיתוח שאפתנית.

כיום, בחברת החשמל, קיימת תוכנית שאפתנית מאוד להעברת אנרגיה מהייצור הסולארי המתפתח בדרום לכיוון מרכז הארץ בקווי הולכה, שחלקם ייפרסו בתת-קרקע. התוכנית כוללת הקמת קווים חדשים, תחנות מיתוג ותחנות משנה – בקצב ביצוע כפול ומשולש מהקצב שהיה בעשרות השנים האחרונות. למעשה, התוכנית היא להכפיל (ואפילו יותר) את כמות תשתיות החשמל בתת-קרקע מאז קום המדינה. הקווים האלה צריכים להיות אמינים, ובעלי יכולת הספק גבוהות במיוחד.

תוצר איכותי שחוסך זמן וכסף

בעזרת שיתוף הפעולה עם אקסודיגו, אנחנו יכולים לקבל מיפוי הרבה יותר מדויק של הקרקע שבה אנחנו מתכננים לבנות תחנות מיתוג ומשנה, להעביר את קווי המתח החדשים ולמעשה לשפר כל עבודה הנדסית אזרחית של חברת חשמל שמערבת הפרה של הקרקע, בהינתן יכולת לראות את מה שבתוכה.

בפיתוח נוסף משותף שלנו איתם, אנחנו עובדים על יכולת שתתאים יותר לצרכים של חח"י, ותציג הרבה יותר פרטים לגבי סוג האדמה, הגיאולוגיה שלה, שכבות הקרקע ורמת המוליכות שלה.

בסוף תהליך הפיתוח הזה נקבל נתונים שיוכלו לסייע לנו עוד לתכנון היישומים הנדרשים לחח"י: התאמת מתקנים, ביסוס עמודי חשמל, העברת תשתיות בקרקע, עבודות התמיכה בפרויקט הרכבת הקלה והמטרו במרכז הארץ ועוד.

כמובן שבדקנו את ההיתכנות של שיתוף הפעולה בפיילוט ייעודי, שהשווה את הפתרון של אקסודיגו לפתרונות הקיימים בחח"י – ונמצא שהפתרון הטכנולוגי החדשני של אקסודיגו הרבה יותר יעיל, מדויק, מגיע לתוצר בזמן קצר יותר וגם זול יותר.

בעזרת יחידת החדשנות, חטיבת פרויקטים הנדסיים הצליחה לבדוק, לנסות ולהטמיע פתרון טכנולוגי חדשני ופורץ דרך, ששינה לחלוטין את הדרך שבה חברת החשמל מטפלת באתגרי התת קרקע הגדולים שלה, לדרך ירוקה וסביבתית יותר, זולה הרבה יותר, יעילה ומדויקת.

לכתבות הבאות:

אם אתם רוצים להישאר מאחור – אל תקראו את הניוזלטר הזה

הכירו את "סיירת החדשנות"

הטכנולוגיות פורצות הדרך של חברת החשמל