תחרות הכרישים
תחרות הכרישים

הכירו את תחרות "הכרישים"

גם השנה יתחרו עובדי חברת החשמל על קבלת מימון מלא לרעיון החדשני שלהם – אחרי חודשים ארוכים של הכנות לפיץ' הגדול על הבמה. הצצה לתהליך המרתק שהם עברו

מאת עדנה פל צור

תמיד חלמתם לקחת את הרעיון הגאוני ששוכב לכם במגירה, שאתם מאמינים בכל ליבכם שיכול לפתור אתגר גדול בעולם, לאזור אומץ, לעלות על חליפה ולהציג אותו ל"כרישים" בתקווה לקבל את המימון הנדרש כדי להוציא את הרעיון לפועל? את החלום הזה הגשמנו לעשרות יזמות ויזמים עובדי החברה שהצטרפו לתחרות הכרישים של חברת החשמל.

התחרות, כמובן, מבוססת על פורמט הטלוויזיה המצליח "הכרישים", ובמסגרתו העובדים מעלים את רעיונותיהם מול פאנל השופטים מההנהלה הבכירה של החברה. פאנל הכרישים של חברת החשמל, מולו יציגו היזמים את רעיונותיהם הם יו"ר הדירקטוריון דורון ארבלי, מנכ"ל החברה מאיר שפיגלר, יו"ר ארגון העובדים הארצי יהודה גן-אל, המשנה למנכ"ל וסמנכ"ל הייצור והאנרגיה יוסי רופא, סמנכ"ל אסטרטגיה, חדשנות ושינוי מבני אמיר לבנה ומנהלת מגזר החדשנות גילי הייזלר.

מרעיון גולמי – לפתרון בשטח

אחת לשנה מוציא מגזר החדשנות קול קורא לעובדי החברה, כדי לעודד אותם להציע רעיונות חדשניים לפתרונות ומוצרים חדשים שיביאו ערך לחברת החשמל בדרך אל העתיד. המטרה העיקרית של התחרות היא להעניק לעובדים את ההזדמנות להציג פתרונות שיכולים לשפר את החברה מבפנים, לצד קבלת סיוע מקצועי בתהליך פיתוח הרעיונות בתוכנית אקסלרציה ייעודית. השנה קיבלנו לא פחות מ-70 הצעות שונות מעובדי החברה, מיינו ובדקנו כל הצעה והצעה לפי מפתח שלוקח בחשבון ישימות, כדאיות, רלוונטיות וחדשנות.

בסיום המיון, יצאו לדרך 12 פרויקטים שונים. הרעיונות שהתקבלו לתוכנית עברו סדרה של תשעה מפגשים לאורך השנה, שבמהלכם קיבלו המשתתפים כלים ביזמות וחדשנות, עיצוב פתרונות ותיקוף רעיונות. משתתפי התוכנית קיבלו תמיכה וליווי ממומחי תוכן בתחום החדשנות של חברת "מודל זי", חברה מובילה בתחום האסטרטגיה והחדשנות, שסייעו להם לקחת את רעיונותיהם מהשלב הגולמי אל הפתרון המוצג (ולפעמים אפילו לכזה שיש לו פוטנציאל מסחרי).

חשוב לציין שההשתתפות בתחרות מעניקה לעובדים לא רק כלים מקצועיים לפיתוח הרעיון, אלא גם מפתחת אצלם חשיבה יזמית וחדשנית שתביא להם ערך גם בעתיד.

לאורך התוכנית היה סינון נוסף, לאחר שהוצגו כלל המיזמים לפאנל החדשנות. לשלב הגמר עברו שבע קבוצות בלבד, יחידת החדשנות דאגה לכך שיהיה גיוון במומחיות בחברי כל הצוותים, כדי ליצור קבוצה מולטי-דיסציפלינאריות, שיוכלו לשפר את המיזם מהיבטים שונים. התוצאה הייתה עבודת צוות מפרה שהביאה למיזמים מגוונים ומרשימים, החל מפורטל ייעודי של חח"י ליצרני אנרגיות מתחדשות ועד מערכות ויסות מתח רשת מתקדמות (פירוט כל המשתתפים בכתבה הבאה).

מה לומדים בדרך לכרישים?

במהלך הקורס קיבלו חברי הקבוצות כלים ביזמות וחדשנות, בעיקר בתחום עיצוב מסע הלקוח, מתודולוגיות לגילוי לקוח, עיצוב פתרונות והצעות ערך, MVP (Minimum Viable Product), מודל משימה ומודל עסקי, שאפשרו להם להתקדם מרמת הצגת הבעיה ופתרונה לחשיבה על אסטרטגיית הפתרון והכדאיות של חח"י.

בסיום התהליך, התקיים מפגש הכנה בו התכוננו המשתתפים להצגת הפיץ' שלהם בפני פאנל הכרישים. באירוע הסופי שייערך בקרוב באודיטוריום המה"ר בחיפה וישודר בשידור חי לכל עובדי החברה, יציגו שבע הקבוצות המובילות את רעיונותיהם בפני המנהלים שלהם עצמם, בפני הנהלת החברה, ובפני צוות החדשנות של החברה וחברי קהילת החדשנות.

בתום ההצגות, יבחרו הכרישים את הפתרונות שיזכו במימון מלא להמשך פיתוחם והטמעתם בחברה.

אנחנו מאחלים להם המון בהצלחה, ונמשיך ללוות את הצוותים ואת הפתרונות שלהם גם אחרי הגמר הגדול. ואם גם אתם רוצים להיות חלק מתוכנית הכרישים – אתם מוזמנים להגיש את הרעיון שלכם לקול הקורא הבא, שיצא לקראת סוף השנה!

לכתבות הבאות:

אלו הם 7 הצוותים שיתחרו על הפרס 🎁

מטרגדיה לפתרון חדשני: הסיפור מאחורי הקסדה החכמה

"למדתי שהחוכמה נמצאת בשיתוף המידע והידע" 📊