הדשבורד (אילוסטרציה)
הדשבורד (אילוסטרציה)

"למדתי שהחוכמה נמצאת בשיתוף המידע והידע"

כך צורך רגולטורי הפך לדשבורד שחוסך עלויות גבוהות לחברת החשמל. ראיון עם ד"ר אסנת מנגל, שהובילה את פרויקט פורטל היצרנים הפרטיים לזכייה בתחרות הכרישים

כשהממשלה הכריזה על יעד שאפתני של מעבר לשימוש ב-30% אנרגיות מתחדשות ברשת החשמל תוך מספר שנים, בחברת החשמל הבינו שיש צורך בפתרון שיקל על היצרנים הפרטיים להשתלב ברשת החשמל הארצית.

כך נולד פרויקט פורטל ודשבורד היצרנים הפרטיים, כלי חדשני שנועד להנגיש מידע חיוני ליצרנים פרטיים שמעוניינים להצטרף לרשת החשמל ולחבר אליה פאנלים סולאריים וחוות פוטו-וולטאיות. "התחלנו מתוך צורך ברור", מספרת ד"ר אסנת מנגל, עובדת בכירה במחוז ירושלים והנגב של חח"י, שהובילה את הפרויקט עם צוות מוכשר של עובדי החברה. "היה עלינו לוודא שהמידע לגבי חיבור לרשת יהיה זמין ושקוף, כדי לעמוד ביעדים הממשלתיים".

הפרויקט החל לקרום עור וגידים בצורה משמעותית, כשהחל את תהליך האקסלרציה במסגרת תחרות הכרישים לפני שנתיים, פלטפורמה שנתנה לפרויקט את הליווי, המעטפת והכלים שהיו דרושים לו כדי להצליח להפוך מרעיון למציאות.

לצורך הפרויקט התאחדנו, יצחק כהן שאנו עובדים יחד באגף ירושלים והנגב ומוביל פרויקטים בעצמו, רחלי כץ גם היא מירושלים שאמונה על היצרנים הפרטיים מבחינה מסחרית, דגו בלאי מתכנן רשת אף הוא מירושלים, המתכנן ומאשר את החיבור לרשת, וכן ענבר וולף ראש תחום יצרנים בהנדסת רשת.

בתור מומחית למדעי הנתונים בעצמה, הפתרון של מנגל כלל חיבור בין מערכות טכניות ומסחריות, כך שהמידע לגבי יכולת ההתחברות לרשת החשמל יהיה נגיש ושקוף ליצרנים הפרטיים. "יצרנו ממשק שמאפשר ליזמים להבין את פוטנציאל החיבור לרשת וגם דשבורד שמרכז את כל המידע הנחוץ למתכנן הרשת", היא מסבירה. "זה דרש חיבור של מערכות שלא 'דיברו' זו עם זו ודרישה להשלמות בשדות חדשים".

יתרון לחברת החשמל וליצרנים הפרטיים

הפתרון של מנגל וצוותה התברר כתועלתני ביותר לחברת החשמל. "המתכנן בחברת החשמל צריך כלים טובים ביותר כדי לאשר מתקנים חדשים. הפתרון שלנו מספק את הכלים האלה ומאפשר לפתח את משק האנרגיה בהתאם למדיניות הממשלתית". עם זאת, הדרך אליו לא הייתה פשוטה. "הייתי תמימה בהתחלה, לא הבנתי כמה קשה יהיה לחבר את המערכות", מנגל מודה.

במהלך הפיתוח, צוות של חמישה אנשים עבד ימים ולילות על המערכת. "הצגנו אב טיפוס כבר בתחרות הכרישים עצמה, ועם הזמן המשכנו לשפר את הפורטל", היא מתארת. "למדתי שהחוכמה נמצאת בשיתוף המידע, שצריך לעבוד בענווה וללמוד מכל מי שנמצא מסביבך".

סטנדרט חדש של חדשנות

לאחר שגרף את הפרס הראשון בתחרות הכרישים, לצד פרויקט הקסדה החכמה, הפרויקט של מנגל לא רק שיפר את יכולת ההתחברות של יצרנים פרטיים לרשת החשמל, אלא גם הציב סטנדרט חדש בתחום החדשנות בחברת החשמל. "אני מרגישה שהועצמתי כעובדת, ובתהליך הזה למדתי כמה חשוב להטמיע חדשנות בארגון", היא מסכמת. "בחברת החשמל יש פוטנציאל לפרויקטים מדהימים, אבל כל עוד לא יודעים איך להטמיע אותם, הפרויקט לא יצליח. דרוש היה לשלב ידע של חוקרת בתחומים רבים, ידע ניהולי, וכן יכולת לבצע משימה מתחילתה ועד הטמעתה".

בימים אלו היא ממשיכה לשאוף לחידושים נוספים שתוכל להטמיע בחברה, מתוך אמונה שעם עבודה נכונה ושיתוף פעולה, ניתן להשיג תוצאות משמעותיות ולהוביל את החברה לעתיד סביבתי וירוק יותר. "אני מודה להנהלת אגף ירושלים והנגב, הנהלת אגף הנדסת רשת וחטיבת התקשוב על תמיכתם בפרויקט, וכמובן ליחידת החדשנות. האמון ושיתוף הפעולה הובילו לסיום המשימות בהצלחה", אמרה לסיכום.

לכתבות הבאות:

הכירו את תחרות ה"כרישים" 🦈

אלו הם 7 הצוותים שיתחרו על המקום הראשון 🎁

מטרגדיה לפתרון חדשני: הסיפור מאחורי הקסדה החכמה