הקסדה החכמה
הקסדה החכמה

מה זה בכלל "קסדה חכמה"? הסיפור מאחורי המוצר שניצח

אחד מהפרויקטים הבולטים בתחום החדשנות, שגם גרף את הפרס הראשון בתחרות הכרישים, הוא לא רק מוצר שמשפר את בטיחותם של עובדי חח"י – אלא גם בעל פוטנציאל מסחרי

בערב חג הפסח 2019, שני עובדי חברת החשמל, בני אסולין ונוני להב, איבדו את חייהם בתאונה טרגית. האירוע המטלטל הזה הוביל צוות עובדים לחשוב שהם רוצים להתמקד בתחום הבטיחות בעבודות השטח, ולמצוא פתרונות חדשניים בנושא. כך נולד רעיון מבריק ופרקטי – הקסדה החכמה – שמטרתה לשמור על בטיחות העובדים באמצעות טכנולוגיה לבישה, מתקדמת ונגישה.

תהליך פיתוח הקסדה החל במסגרת תחרות הכרישים. "בשנת 2021 ניתנה לנו הזדמנות במסגרת התחרות להביא את הרעיון שלנו לכדי מוצר ממשי". הצוות, שמורכב משירי פדידה, אלעד כורש ושרון ויזר – עובדי חטיבת התפעול והלוגיסטיקה בחברה – עמל יחד על הקסדה כדי לשלב בתוכה מערכות בטיחות מתקדמות, ולהפוך אותה למוצר העתיד בתחום עבודת השטח של חח"י. הם עבדו יחד בקפדנות, עברו שלבי פיילוטים שונים, וקיבלו תקציב לפיתוח נוסף. "התחלנו עם אבטיפוס ראשוני, ועברנו שלבים שונים של פיילוטים בשטח עם עובדים כדי לקבל פידבק ולהשתפר", ציין כורש.

שלוש מערכות מתקדמות – על קסדה אחת

בין המרכיבים המרכזיים של הקסדה ניתן למצוא מערכת תקשורת מתקדמת שמקורה בעולם האופנועים, חיישן מתח רגיש שמתריע מפני סכנות חשמליות ופנס אוטומטי שמאיר את הדרך ללא צורך בשימוש בידיים על מנת להפעילו. "במקום שעובדי השטח יצעקו אחד לשני, עכשיו יש להם מערכת תקשורת לעבודה בגובה", סיפר כורש. "המערכת השנייה המותקנת בקסדה מתריעה למשתמש מפני סכנת מתח גבוה בסביבה, במיוחד באזורים מוכי אסון, והמערכת השלישית מספקת תאורה בתנאים קשים", הוא הוסיף. בכך, הקסדה החכמה לא רק מגבירה את הבטיחות בעבודה אלא גם מייעלת את התקשורת והראות בשטח.

חשוב לציין כי מערכת הקסדה מעוצבת באופן מודולרי, כך שהיא מאפשרת הוספת חיישנים נוספים, למשל חיישן לזיהוי אובדן שיווי משקל או ניטור של גזים רעילים בסביבה. "יצרנו מוצר שהוא סוג של שדרה בסיסית שאפשר להוסיף עליה מודולים לפי הצורך", הסבירה פדידה. "הרעיון הייחודי הזה, שעליו אנחנו פועלים לרשום פטנט, הוא שהמערכת נתיקה – ומתאימה לכל קסדת עבודה סטנדרטית". בכך, הפכו חברי הקבוצה את הרעיון שלהם למוצר מסחרי עם פוטנציאל שוק לא מבוטל.

צוות הפיתוח של הקסדה החכמה: שרון ויזר, שירי פדידה ואלעד כורש
צוות הפיתוח של הקסדה החכמה: שרון ויזר, שירי פדידה ואלעד כורש

כל הדרך אל המקום הראשון

"בתחרות עצמה יחידת החדשנות סיפקה לנו מנטורינג צמוד", מספרת פדידה. "נפגשנו אחת לשבוע עם מנטורים מטעם החברה, שהעבירו לנו הרצאות וליוו אותנו בתהליך הפיתוח. כך גיבשנו את הרעיון והמשכנו לפתח את המוצר שלנו. נדרשנו לדייק את צורת ההצגה ואת סיפור המוצר, ובסופו של דבר, הצגנו את המוצר בצורה תיאטרלית, המציגה את חווית עובדי השטח. הראינו את הצורך ואת התועלת שבמוצר, וכבשנו את לב השופטים".

כורש מוסיף: "זה אולי נשמע קלישאתי, אבל אין גבול למה שאפשר להשיג. המוצר הראשוני שלנו היה כמה קיסמים, מורכב מסטריפ של לד ושרטוט חשמלי על מפית נייר. היום, אנחנו מדברים על מוצר מתקדם שעתיד להיות נדבך קריטי בחברת החשמל בשנת 2025. להיות יזם ולהפוך רעיון לא בשל למוצר בשל, דורש המון עבודה קשה ונחישות".

"להביא רעיון טוב זה רק השלב הראשון, אך המימוש שלו דורש הבנה, נחישות ומציאת פתרונות", ממשיך ויזר. "זה נחמד מה שעשינו, אבל המוצר ישתנה עוד עשרות פעמים עד התוצאה הסופית. להיות יזם דורש גמישות, אסרטיביות ותשוקה, ולדעת להשתנות מספיק מהר כדי להגיע למקום הנכון".

הטיפ הכי טוב שהשלושה יכולים לתת למשתתפים השנה בתחרות הכרישים הוא לבחור את הצוות הנכון. "צוות טוב הוא כלי מרכזי להצלחת המיזם, וצריך שיהיה לו אידיאולוגיה משותפת כדי שהמוצר יצליח", אומרת פדידה. "הכרישים השופטים בתחרות מסתכלים בעיקר על מי האנשים שמרכיבים את הצוות שיעבוד על הרעיון, כי הם יודעים שהרעיון והמוצר ישתנו, אבל האנשים שמובילים את הפרויקט יצטרכו להתגבר על האתגרים ולהמשיך בדרך", מוסיף וייזר.

אין ספק שכבר כיום ניתן לראות כי הקסדה החכמה משנה את פני העבודה בשטח של עובדי חברת החשמל. מה שהתחיל בעקבות אירוע טרגי – הפך תוך מספר שנים למוצר שמציל חיים, ומשפר את תנאי העבודה של עובדי השטח. "הקסדה החכמה היא לא רק מענה לצרכי הבטיחות, אלא גם סמל למחויבות ולחדשנות שמובילה את הנהלת ועובדי חברת החשמל אל עבר עתיד בטוח יותר", ציין ויזר. "אנחנו רוצים להודות לכולם על הליווי והתמיכה במהלך הדרך", אמר לסיכום.

לכתבות הבאות:

הכירו את תחרות ה"כרישים" 🦈

אלו הם 7 הצוותים שיתחרו על המקום הראשון 🎁

"למדתי שהחוכמה נמצאת בשיתוף המידע והידע" 📊