בחברת החשמל מתכוננים לעומסי העתיד
בחברת החשמל מתכוננים לעומסי העתיד

הסטארטאפים ש"מוליכים" אותנו לעתיד

הרכבים החשמליים וטכנולוגיות האגירה מעמיסים על הרשת? חברת החשמל משקיעה בסטארטאפים שישמרו עלינו מחוברים. בואו לגלות איך הם עושים את זה

גילי הייזלר ויחידת החדשנות

העתיד כבר כאן, והוא מביא איתו אתגרים משמעותיים לרשת החשמל. עם המעבר המואץ לרכבים חשמליים, ייצור סולארי (פוטו-וולטאי), טכנולוגיות אגירה וטכנולוגיות חדשות נוספות, העומסים על הרשת כבר גדלו משמעותי והם ימשיכו לגדול בצורה דרמטית.

כדי להתמודד עם העומסים הצפויים ולספק חשמל בצורה אמינה ויעילה, חברת החשמל חייבת להצטייד בטכנולוגיות מתקדמות לניטור תקלות ואיזון עומסים ברשת.

אחד האלמנטים הקריטיים ביותר בחברת החשמל הוא נושא הולכת וחלוקת החשמל. חברת החשמל היא הגוף היחיד בישראל שאחראי על הקמה ותחזוקה של רשתות ההולכה, לרבות תכנון, הקמה ותחזוקה שלהן בכל רחבי הארץ, מה שמקנה לה חשיבות רבה וייחודיות בשוק האנרגיה המקומי.

הולכת וחלוקת החשמל היא תהליך מורכב שבו מועבר החשמל ממתקני הייצור אל הכניסה לערים, ומשם אל צרכני החשמל ויצרני החשמל המקומיים (כמו מערכות פוטו-וולטאיות), מה שמחייב ניטור ובקרה מתמדת של הרשתות כדי למנוע תקלות ולהבטיח אספקה אמינה.

כדי להתמודד עם האתגרים הללו ולקרב את החברה לפתרונות חדשניים לטובת רשת החשמל, החברה פונה להשקעות בחברות סטארטאפ בעלות טכנולוגיות מובילות. כאן נכנסות לתמונה 2 חברות מישראל: פריזמה פוטוניקס ו-EGM, המספקות כלים מתקדמים לניטור ובקרה של רשת ההולכה.

לנטר את הרשת לאורך כל הדרך

פריזמה פוטוניקס היא חברה ישראלית פורצת דרך שמתמחה בניטור מערכת הולכת החשמל באמצעות סיבים אופטיים. למעשה, הטכנולוגיה שהחברה מציעה משתמשת בסיבים אופטיים המותקנים כיום בתוך תילי הארקה ברשתות ההולכה, שמהווים חיישן רציף לכל אורך הסיב. הטכנולוגיה שלהם מאפשרת זיהוי תקלות ברמת דיוק גבוהה, ומסוגלת לנטר קטעים ארוכים של עד 100 ק"מ. זה כולל התרעות על פגיעות בעמודי חשמל, תקלות חשמליות ותנאי מזג אוויר קיצוניים.

חברת החשמל השקיעה בפריזמה פוטוניקס סכום של כ-2 מיליון דולר כדי להיות בעלת מניות בחברה, להיות קרובה לטכנולוגיה המתקדמת הזו ולשלבה במערכת שלה.

EGM, לעומת זאת, מתמחה בניטור רשת החשמל (הולכה וחלוקה) באמצעות חיישנים מתקדמים. הטכנולוגיה שלהם מספקת מידע חיוני על מצב הרשת, כולל זיהוי מוקדם של תקלות וחיזוי שלהן בשלבים הבאים. בניגוד לפריזמה פוטוניקס, המתמקדת בסיבים אופטיים, EGM משתמשת בחיישנים חדשניים לניטור בזמן אמת.

חברת החשמל השקיעה 1 מיליון דולר ב-EGM כחלק מסיבוב השקעות רחב יותר שנועד לפיתוח ופרישה של מערכת הניטור והאנליטיקה שלהם.

השקעות אלו מדגישות את החשיבות של חדשנות טכנולוגית בהתמודדות של חברת החשמל עם אתגרי העתיד. אמיר ליבנה, סמנכ"ל החדשנות והשינוי המבני בחברת החשמל, מציין כי "בלי חדשנות, לא נוכל להגיע ליעדים השאפתניים של החברה. חברות כמו פריזמה פוטוניקס ו-EGM הן קריטיות למימוש היעדים הללו. ללא היכולות שלהן, החברה תתקשה להתמודד עם האתגרים העתידיים".

זרמו איתנו לכתבות הבאות ⚡

103 שלום, כאן רובוטית

מיני חח"י: הכירו את שדה הניסויים החדש