שדה הניסויים באורים
שדה הניסויים באורים

מיני חח"י: הכירו את שדה הניסויים החדש

חברת החשמל שואפת כל הזמן לשפר את מוצריה, וכדי לעשות את זה צריך לשלב טכנולוגיות חדשות ברשת החשמל, ואף לפתח מוצרים שלא קיימים. איך יודעים שהפתרונות האלה עובדים? בגלל זה הקמנו את שדה הניסויים באורים – ולא תאמינו מה יש בו

יוליאן מילאוי, דני ישראל, יואל וייצמן, אליס שלמה, שחר גאנם, רון מונהייט, ד"ר אבי לאון

אחד האתגרים הגדולים של העוסקים בחדשנות בחברת החשמל היה למצוא דרך לבדוק טכנולוגיות חדשות מבלי לסכן את הרשת התפעולית. החשיבות באספקה רציפה של חשמל ללקוחות החברה מונעת לקיחת סיכונים הנדרשים לבחינת טכנולוגיות חדשות ברשת. באופן טבעי, כל טכנולוגיה חדשה דורשת בדיקות מקיפות לפני שניתן לשלב אותה במערכת החשמל הארצית. כאן נכנס לתמונה שדה הניסויים החדש של החברה, שמהווה פתרון פורץ דרך בתחום זה.

הכל התחיל מהצורך המיידי של מגזר החדשנות באתר ניסוי ייעודי ובתשתית למחקר ופיתוח של מוצרים חדשים. חיפשנו מקום שבו נוכל לבצע פעילות מו"פ, ולבחון טכנולוגיות חדשות בצורה בטוחה ומבוקרת. במהלך החיפושים, הגענו למעבדת אורים – מעבדת חשמל ותיקה באתר נשר, עם תשתיות מתאימות וידע רחב בתחום החשמל, שבעבר הרחוק אף הייתה תחנת כוח דיזל-גנרטור. הבנו שזהו המקום המושלם להקים בו שדה ניסויים שיכיל את מרבית המרכיבים וידמה את רשת החשמל הארצית.

לבנות רעיון מאפס

השלב הראשון היה לבנות תוכנית פיתוח מפורטת, המתארת את כל המרכיבים של רשת החשמל הנוכחית והעתידית. אחרי שעשינו זאת, ישבנו עם צוות המעבדה ובנינו את הרעיון מאפס. אספנו שותפים, הצגנו את הדברים להנהלה הבכירה וקיבלנו אישור תקציבי. כמובן שנדרשו בהמשך אישורים והסכמות מגופים רגולטוריים ומהרשויות המקומיות.

כך, המבנה הישן מקבל חיים חדשים, ומהווה מקום ייחודי שיאפשר לסטרטאפים הזדמנות חשובה לקבל אישור על המוצרים שלהם, לבצע סימולציות ולהשתמש במתקני המעבדה.

קרקע פורייה לסטרטאפים

שדה הניסויים לא רק מספק סביבה בטוחה לבדיקות, אלא גם מאגד את כל אנשי המקצוע עם ידע ייחודי מחברת החשמל במקום אחד, ומאפשר קבלת נתונים וביצוע אנליזות ממערכת ניטור הרשת בזמן אמת. בתוך פחות משנה מהיום, האתר יהיה מוכן לפעילות מלאה, ויכלול חדר בקרה, רשת עילית ותת-קרקעית, מתקן אגירה, לוחות פוטו-וולטאיים, ואף עמדות טעינה דו-כיווניות ייחודיות לרכבים חשמליים – ובעצם, כל מה שנדרש כדי להביא סטרטאפים לפיתוח ולבדיקה של המוצרים שלהם והשפעתם על רשת החשמל.

"התפתחות הטכנולוגית המהירה בתחום רשתות החשמל, הדיגיטל, הרובוטיקה והרחפנים, מצריכה יכולות ניסוי ובחינה של טכנולוגיות בטווחי זמן קצרים, ובאופן שלא יסכן אזרחים ועובדי חברת החשמל, ולא ויפגע ברמת אמינות האספקה ללקוחות", מציינים בצוות שמנהל את פרויקט שדה הניסויים באורים.

חשוב לציין שאין חברת תשתיות אחרת בארץ כמו חברת החשמל שיש ברשותה מתקן שכזה, וניתן לומר שהוא גם מתקן ייחודי ברמה הבינלאומית. לבד מזאת, תשתית מסוג זה תאפשר שיתופי פעולה עם ארגונים מקומיים ובינלאומיים.

לסיכום, שדה הניסויים החדש יאפשר לנו לבדוק ולפתח טכנולוגיות חדשות בצורה בטוחה ומבוקרת, ואנחנו מאמינים כי הוא יהפוך בעתיד למעבדה משמעותית בארץ שתהיה חלק משמעותי גם בפרויקטים תשתיתיים לאומיים. זהו צעד חשוב בהבטחת חדשנות ובטיחות בתחום האנרגיה, שמקדם את העתיד של כולנו.

זרמו איתנו לכתבות הבאות ⚡

103 שלום, כאן רובוטית

הסטארטאפים ש"מוליכים" אותנו לעתיד