רשת החשמל (אילוסטרציה). צילום: pexels
רשת החשמל (אילוסטרציה). צילום: pexels

הרחפנים שמותחים קווי מתח באוויר – ומגינים על הציפורים

את טכנולוגיית הרחפנים ניתן לנצל למגוון רחב של משימות מורכבות גם בתחום הפרויקטים ההנדסיים ותחזוקת הרשת. הנה שלוש דרכים חדשניות בהן חברת החשמל עושה את זה

דמיינו לעצמכם רחפנים מרחפים מעל שדות ויערות, עוקפים מכשולים טבעיים ומניחים חוטים באוויר בקפדנות ובדיוק. לא מדובר בסרט מדע בדיוני, אלא במציאות של חברת החשמל. בעידן שבו כלים אוטומטיים משתלבים בכל פינה, חברת החשמל מוצאת דרכים חדשות להשתמש ברחפנים גם להקמתה ושיפורה של רשת החשמל.

תחום החדשנות בחברת החשמל מוודא שגם בתחומים שעד כה נתפסו "מסורתיים" ישולבו שינויים מרחיקי לכת – באופן שיחסוך בעלויות, ימנע נזקים סביבתיים, יעמוד בתנאי הרגולציה וימנע תקלות בטיחותיות שונות.

חגי מסטבום, ראש מטה בחטיבת פרויקטים הנדסיים ולשעבר ראש תחום הרחפנים בחברה, מספר על התחלת המסע הזה. "הכל התחיל ב-2018, כשהצעתי לבדוק את היכולות השונות של רחפנים בתחום הרשתות", הוא נזכר. מסטבום, שחזה את הפוטנציאל הטמון ברחפנים עבור פרויקטי הרשת כבר בתחילת הדרך, הפך את הרעיון למציאות באמצעות סדרת ניסויים ופרויקטים חדשניים. "התוצאות היו טובות מאוד", הוא מספר. "זה פתח לנו את התאבון לנסות וליצור עוד ועוד הזדמנויות עם רחפנים, כדי כל הזמן להוסיף יכולות חדשות".

"החזון שלי הוא לעשות כמה שיותר פעולות בעזרת רחפנים או רובוטים", מספר יוליאן מילויו, יושב ראש צוות לקידום פעילות הרחפנים בחטיבת שירותי רשת. "אנחנו שואפים מצד אחד לייעל את העבודה, ומצד שני לדאוג לבטיחות העובדים. כבר כיום אנחנו מבצעים עוד הרבה פעילויות בעזרת רחפנים, והשימושים האלו עוד ילכו ויצברו תאוצה בעתיד".

הנה ארבע דרכים שונות בהן חברת החשמל משתמשת ברחפנים לבנייה ותחזוקה של רשת החשמל:

1. מעקב אחרי הטמנת קווי מתח תת-קרקעיים

במסגרת תהליכי שיפור התשתיות בחברת החשמל, קווי מתח רבים מועברים אל מתחת לאדמה. מילויו מספר כי אחת מהדרכים לעקוב באופן יעיל אחרי תהליך ההטמנה, הוא בעזרת רחפנים שמצלמים את המקום, ושומרים את הקוארדינטות המדויקות להמשך טיפול ולתיעוד של התהליך. בצורה הזו, קל יותר למהנדסי הרשת להכיר את תוואי ההטמנה, ולעקוב אחרי התפתחות הפרויקטים השונים.

2. פריסת חבלים לקווי הולכה

אחת הדרכים המרכזיות בהן חברת החשמל משתמשת ברחפנים היא פריסת חבלים לקווי הולכה. רחפנים יכולים להרים ולמשוך חבלים דקים בין העמודים, מה שמקל על תהליך הפריסה הראשונית של הכבלים. הרחפן טס עם החבל, ומכניס אותו לתוך הגלגלות המותקנות בין העמודים. לאחר מכן, משתמשים בחבל זה למשיכת כבל פלדה חזק יותר.

"התהליך הראשוני הוא כמו התקנת וילון", מסביר מסטבום. "יש מקומות ברשת ההולכה שבהם צריך לטוס מעל מכשולים, כבישים ורכבות. זה יכול להתבצע רק בעזרת כלי אווירי". באופן מסורתי, העבודה הזו נעשתה על ידי מסוק, אבל היום, אחרי סדרה של פיילוטים וניסויים – רחפנים עושים זאת, ויכולתם לבצע את המשימה רק תלך ותשתפר עם הזמן והניסיון שייצבר בתחום.

3. התקנת כדורי אזהרה על חוטי הולכה

פעולה חשובה נוספת היא התקנת כדורי אזהרה על חוטי הולכה. מדובר בכדורים הכתומים שכולנו מכירים, המתנוססים על עמודי החשמל הגדולים. אותם כדורים כתומים נדרשים להיות מותקנים על חבלי החשמל על פי תקנות הרגולציה, למניעת תאונות עם כלי טיס.

גם פעולה זו כיום מתבצעת בעזרת מסוקים ובמות הרמה, אך חברת החשמל מפתחת פתרונות רחפנים שיאפשרו התקנת כדורי אזהרה באופן אוטומטי – ללא צורך במעורבות אדם. "היום אנחנו בשלב מתקדם בפיתוח של הפתרון", אומר מסטבום. "אנחנו עובדים על רחפן שידע לתחזק את הכדורים הללו, להחליף אותם במידת הצורך ולהתקין חדשים ללא מעורבות של טכנאי".

4. התקנת התקנים לשמירה על ציפורים

בנוסף, חברת החשמל משתמשת ברחפנים להתקנת התקנים מיוחדים על חוטי הולכה לשמירה על ציפורים מפני התחשמלות. הרחפנים מתקינים התקנים שמונעים מהציפורים שנוחתות על החוטים מלהתחשמל. המשימה הזו, המובלת על ידי מיכל אלרואי, מתבצעת כחלק מהמאמצים לשמור על איכות הסביבה ולמנוע פגיעות בבעלי חיים, ומהווה פתרון מדויק ומהיר יותר, תוך הפחתת הסיכון לפגיעות בציפורים.

אין ספק שהשימוש ברחפנים מאפשר לחברת החשמל לשפר את היעילות התפעולית גם בתחום הפרויקטים ההנדסיים ותחום הרשת, תוך הגברת הבטיחות בעבודה, ומספקת פתרונות חדשניים לאתגרים בתחום התשתיות. עם כניסתן של טכנולוגיות מתקדמות ובשלות יותר בתחום הרחפנים, יוכלו להמשיך ולבצע מגוון רחב יותר של משימות מורכבות.

זרמו איתנו לכתבה הבאה ⚡

שומרים מהאוויר: הצבא המעופף של אתרי חברת החשמל

מתעופפים בתוך הארובות?! כך רחפנים מתחזקים את תחנות הכוח

הכירו את מרכז ההכשרה שמאמן גם את המילואימניקים בעזה