תחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה. צילום: pexels
תחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה. צילום: pexels

מתעופפים בתוך הארובות?! כך רחפנים מתחזקים את תחנות הכוח ואת הרשת

במקום להשתמש בטכנולוגיות יקרות כדי לתחזק את הרשת ותחנות הכוח לטובת המשק הישראלי – מצאנו ששימוש ברחפנים יכול לעשות את המשימה טוב יותר, וזול יותר. איך זה עובד? כל מה שכדאי שתדעו

מובילי החדשנות של חברת החשמל זיהו את הפוטנציאל שבשימוש ברחפנים למגוון משימות בשנים האחרונות, והכניסו אותם לארסנל כלי העבודה לשימוש העובדים – ולבסוף, גם לרווחת לקוחות החברה.

כך, למשל, לפני כשנתיים, מנהלת החדשנות והיזמות בחטיבת הייצור והאנרגיה, עינב סיסו, פעלה להסדרת הטכנולוגיה והכנסתה ככלי עבודה שבשגרה לטובת תחזוקה שוטפת של תחנות הכוח. מאז, הנהלת החטיבה ביחד עם הגורמים המקצועיים בתחנות הכוח, עוסקים בהטמעה עמוקה שלהם בכל תהליכי העבודה. "אנחנו פועלים מתחילת השנה להטמעת הרחפנים, במאמץ לשלב את הפוטנציאל הרב שלהם לפעילויות ומשימות מגוונת בתחזוקה ובתפעול השוטף של המתקנים", היא מספרת.

על פי סיסו, השימוש ברחפנים בתחנות הכוח מתבצע בשני אופנים: בחלל פתוח וחלל סגור. "הטכנולוגיה מאפשרת להכניס רחפנים לתוך חללים סגורים בתחנות הכוח כמו המעבה, הדוד, מובל הארובה ועוד, במטרה לקבל סקירה ויזואלית של פנים המתקנים, שהכניסה אליהם כרוכה בהרבה מורכבות לוגיסטית וסיכון".

השימוש ברחפנים בהרבה מקרים אפילו מייתר את הצורך להפסיק את עבודתם של מתקנים חשובים בתהליך הייצור. "בהתאם, מתחילת השנה החטיבה מנעה עלויות בכ-19 מיליון שקלים בשימוש בטכנולוגיה, הנובעות מצמצום משך הפסקת היחידות ומחיסכון ישיר של משאבים", היא מציינת.

מנהל החטיבה והמשנה למנכ"ל, מר יוסי רופא הנחה את המנהלים להמשיך ולנצל את היכולות המתקדמות של המערכת לטובת צמצום עלויות התחזוקה. לדבריו, היישום האפקטיבי של טכנולוגיות מתקדמות בתחום התחזוקה יכול להוביל לחיסכון משמעותי בעלויות ולהבטחת תפעול חלק ויעיל של המערכות השונות. לדבריו, "השימוש בכלים המתקדמים שברשותנו אינו רק מעלה את רמת היעילות, אלא גם מקטין את הסיכון לתקלות בלתי צפויות".

גם במשימת שטיפת המבדדים

כמו כן, אחת המשימות החשובות ביותר של חברת החשמל, שנועדה למנוע תקלות מתח ולשמור על הולכת החשמל התקינה בעמודי החשמל היא שטיפת מבדדים. מדובר על רכיבים חשובים ברשת החשמל, שהם חלק קריטי מרשת ההולכה במתח עליון ועל-עליון של החברה, וללא תחזוקה שוטפת שלהם, עלולים להיווצר שיבושים משמעותיים בהובלת החשמל לצרכנים.

בעונת השטיפה, הנערכת בחודשי הקיץ, המבדדים נשטפים כחלק מהתחזוקה המונעת של רשת ההולכה. לשם כך, בתחום האחזקה של החברה נעשה שימוש בטכנולוגיות שטיפה שונות, לרבות שטיפה באמצעות מסוקים. על אף היעילות הרבה שיש בשיטות הנוכחיות, כחלק מהמחקר והפיתוח של יחידת החדשנות פותח פתרון שמתכתב עם מגמת הרחפנים.

בשיתוף פעולה עם חברת Duke Robotics הישראלית נוצר פתרון המבוסס על טכנולוגיית רחפן לשטיפת המבדדים, שאינו מצריך שימוש במסוק עם צוות שלם של עובדי אחזקה. מאיר אביב, מנהל אחזקת הולכה ומסוקים, שמוביל את הפרויקט מטעם חטיבת שירותי רשת, מציין: "מדובר בפריצת דרך בהיבטי בטיחות, חיסכון ושיטות עבודה. זהו כלי נוסף שיצטרף לארסנל היכולות של עובדי האחזקה, וכולנו תקווה שזה ייצא לפועל כבר השנה, לצד פיתוחים נוספים בתחום הרחפנים שנמצאים בעבודה בימים אלו".

כחלק מפעילות הוכחת ההיתכנות של הטכנולוגיה, הרחפן עלה לאוויר עם מטען מים וזרנוק ייעודי אל נקודת השטיפה, כמטר וחצי מהמבדד שנשטף, וביצע את המשימה. המערכת שפותחה עמדה בכל הצרכים שהוגדרו מראש לשטיפה טובה ואיכותית שתשמור את כשירותו של הרכיב המשמעותי ברשת ההולכה.

בימים אלו חברת החשמל נמצאת בהליך מתקדם לחתימת הסכם הטמעת הטכנולוגיה עם Duke Robotics, ושילוב פתרון הרחפנים במערך השטיפה כבר בסבב האחזקה הנוכחי. במקביל, במחלקת המחקר והפיתוח של יחידת החדשנות עובדים על יכולות אוטומציה של השטיפה, שייעל אותה משמעותית ואף ישפר את האיכות שלה.

זרמו איתנו לכתבה הבאה ⚡

שומרים מהאוויר: הצבא המעופף של אתרי חברת החשמל

הרחפנים שמותחים קווי מתח באוויר – ומגינים על הציפורים

הכירו את מרכז ההכשרה שמאמן גם את המילואימניקים בעזה