מפעיל רחפן (אילוסטרציה). צילום: pexels
מפעיל רחפן (אילוסטרציה). צילום: pexels

הכירו את מרכז ההכשרה שמאמן גם את המילואימניקים בעזה

בשנתיים האחרונות מנהלת חטיבת משאבי אנוש את אחד ממרכזי ההכשרה המעניינים ביותר בארץ, שמכשיר לא רק את עובדי חשמל על הפלטפורמות החדשניות, אלא גם את חיילי המילואים של צה"ל הנלחמים בעזה

מהפכת הרחפנים בחברת החשמל כבר מזמן קרמה עור וגידים, וכיום עומדת החברה כאחד מהסמנים הימניים במשק הישראלי לפלטפורמות המוטסות. החברה לא רק משתמשת ברחפנים על מנת לבצע את המשימות הרבות והמגוונות שלה בצורה חדשנית, יעילה, זולה ובטוחה יותר, אלא גם מהווה מוקד ידע פעיל שמכשיר ומעניק רישיונות להפעלת רחפנים.

בשנתיים האחרונות פועל בקיסריה, בהובלת חטיבת משאבי אנוש, המרכז המתקדם להדרכות רחפנים של חברת החשמל. "בבית הספר תוכלו למצוא סימולטור טיסה מתקדם, שדה ניסוי רחב ידיים המאפשר לספקים לבדוק פתרונות חדשניים ומאגר ידע שלם שמעביר את עובדי החברה הכשרה מדוקדקת בהפעלתם", מספר מוביל החדשנות בחטיבת משאבי אנוש, ערן אפרים. כמו כן, המרכז מספק אפשרויות הכשרה מתקדמות בתחומים טכנולוגיים ומבצעיים שונים, תוך התאמה לצרכים המגוונים של החניכים.

הכל התחיל כשחברת החשמל זיהתה את הפוטנציאל העצום הגלום בשימוש ברחפנים ויזמה את הקמת המרכז, עוד לפני השימוש הממשי ברחפנים למשימות השונות. "אין הרבה מקומות בארץ שאפשר להטיס בהם כל מיני סוגי רחפנים, גם מהיבטי משקל הרחפן וגם מהיבטי ביטחון מידע", מספר שלומי פרץ, מנהל מערך ההדרכה בחברת החשמל.

ההכשרות במרכז מתבצעות כולן על ידי עובדי החברה, והן מעניקות רישיון הפעלת כלי טיס מרשות התעופה האזרחית (רת"א), לאחר סדרת אימונים מקיפה שמכינה אותם למבחן הסופי שמנוהל על ידי משרד התחבורה. תהליך ההסמכה הובל על ידי ירון פנחס, שלמד והוכשר על ידי הרשות, והביא לכך שהמרכז בקיסריה יכול להעניק רישיונות טיסה רשמיים למשתתפיו, מה שמוסיף ערך משמעותי להכשרות הניתנות במקום.

מכשירים גם חיילי מילואים

במסגרת ההכשרות, המשתתפים לומדים להפעיל רחפנים במשקלים שונים, מ-4 קילו ועד 25 קילו, תוך התנסות מעשית במצבי טיסה מגוונים המדומים בסימולטור המתקדם שבמרכז. "יש שם אפליקציות מיוחדות, שבהן המתאמן יכול לחוות כל מיני מצבים, כמו רוח צדדית וסיטואציות מורכבות אחרות", מוסיף פרץ. השימוש בסימולטור מאפשר למשתתפים להתמודד עם מצבים מאתגרים בצורה בטוחה ומבוקרת, תוך התנסות בחוויה הקרובה ביותר למציאות.

עם זאת, המרכז לא מיועד רק לעובדי חברת החשמל: הוא מקבל גם חברות סטארטאפ המעוניינות לבחון פתרונות חדשים בתחום הרחפנים וכן חיילים הזקוקים להכשרה מקצועית. רק לאחרונה, הוכשרו למעלה מ-100 חיילי מילואים מחטיבת אלכסנדרוני, הלוחמים בימים אלו בעזה, ליום הדרכה ייחודי בתחום הרחפנים. "הפכנו למוקד ידע רציני שבאמצעותו אנחנו אפילו יודעים להכשיר לוחמים להפעלת הכלים המעופפים בשדה הקרב", פרץ מספר.

הכשרות הרחפנים כוללות גם פעילות חינוכית לתלמידי תיכון "אנרג'י טק". "זה הופך ממש כמו כלי בארגז הכלים, כמו מברג ופלייר", מסכם פרץ. הקמת בית ספר המקצועי להטסת רחפנים תרמה רבות להתפתחות התחום, וממשיכה להוביל קידמה טכנולוגית בחברת החשמל ובארץ בכלל.

זרמו איתנו לכתבה הבאה ⚡

שומרים מהאוויר: הצבא המעופף של אתרי חברת החשמל

מתעופפים בתוך הארובות?! כך רחפנים מתחזקים את תחנות הכוח

הרחפנים שמותחים קווי מתח באוויר – ומגינים על הציפורים