רחפן (אילוסטרציה). צילום: pexels
רחפן (אילוסטרציה). צילום: pexels

שומרים מהאוויר: הצבא המעופף של אתרי חברת החשמל

עוד לפני שרובנו בכלל רכשנו אחד לעצמנו, הכרנו את הרחפנים כמוצר ביטחוני. כך חברת החשמל משתמשת בו בצורה חדשנית כדי להגן על התשתיות הקריטיות שלה

בעולם שמשתנה במהירות, חברת החשמל בוחרת להוביל את המערך הביטחוני שלה באמצעות טכנולוגיות חדשות ופורצות דרך. השימוש ברחפנים, שהתחיל כפתרון יצירתי במהלך תקופת הקורונה, הפך כיום למרכיב מרכזי באסטרטגיית האבטחה של החברה. וכן, כבר כיום משתמשים ברחפנים כדי להתכונן לתרחישי האימה של המלחמה.

באמצע 2020, כשמרבית העולם עדיין התמודד עם השלכות הגל הראשון של מגפת הקורונה, חטיבת התפעול והלוגיסטיקה של חברת החשמל כבר החלה בפיילוט חדשני בשימוש ברובוטים המעופפים. מוביל החדשנות בחטיבה, שרון וייזר, נזכר: "עשינו שני פיילוטים בתחנת הכוח אורות רבין. הרעיון היה לראות איך אנחנו משלבים את הכלים במערך האבטחה של תחנת כוח. הפיילוט היה מאוד מוצלח, והבנו מה הכלי יכול לעשות, אבל עדיין לא הבנו את השיטה המדויקת לשימוש בכלים האלו בתחום הביטחון".

לאחר מכן התבצע פיילוט מקיף יותר, שהתמקד בשימוש ברחפנים כאמצעי ניטור ושמירה על האתרים הרגישים של החברה. הרחפנים שימשו לא רק ככלי מעקב אחר תנועות חשודות, אלא גם ככלי לצפייה בנקודות בעייתיות ופריצות – כמו שערי הכניסה לאתרים שבהם מתקיימת תנועה רבה בשעות הכניסה והיציאה מהעבודה.

"רצינו לבדוק את הכלים בפיילוט הזה, ולפי מסקנות הניסוי לבנות את המשימות השגרתיות של הרחפנים", וייזר מסביר. "בתום שנה של פעילות קיבלנו אישור מרשות התעופה האזרחית לעבוד בצורה אוטומטית מסביב לפרמטר בכל תחנת כוח בארץ".

שילוב מבצעי רחב בשלל תרחישים

בנוסף לפיילוטים המוצלחים, חברת החשמל בוחנת גם שימוש ברחפנים למשימות תחזוקה כמו תיקון תקלות ברשת באזורים מאוימים ברחבי הארץ. אשר אורי, מנהל מחלקת חמ"ל ארצי בחברת החשמל, מספר: "הפיילוטים האלו מאפשרים לנו לשפר את יכולות האבטחה שלנו בצורה משמעותית".

עם הצלחת הפיילוטים, השימוש ברחפנים הופך לשגרה בחברת החשמל. "היום אנחנו כבר אחרי פיילוט ומכרז לשילוב רחפנים, היכולת הזו כבר משולבת במערך האבטחה", הוא מספר. "עכשיו יצאנו למכרז שיגדיל את פעילות הרחפנים הן באתרים מאוישים של חברת החשמל והן בסיורים", מסביר אורי.

לדבריו, הרחפנים נותנים מענה לא רק באבטחה השוטפת – אלא גם לתחקור אירועים, שמירת מידע שנאסף מהצילומים השונים ומעקב אחר פעילות חשודה בסמוך למקומות רגישים.

בהמשך לסרטון שנחשף בעיתונות בשבועות האחרונים, בו ארגון הטרור חיזבאללה התפאר בכך שהצליח לצלם אתרים רגישים בארץ, אורי מסביר: "אנחנו בוחנים פתרונות למנוע זליגת מידע ואת הדרך הנכונה לשתף בינינו בצורה מאובטחת את החומרים המצולמים מהרחפנים כדי שלא יגיע חלילה לידיים הלא נכונות".

השילוב של רחפנים במערך האבטחה של חברת החשמל הוא חלק מהמאמצים הכוללים של החברה לשדרג ולהתאים את עצמה לאתגרי המחר. "אנחנו מבינים שבעתיד הקרוב אנחנו נראה יותר ויותר רחפנים שייעודם יהיה מענה לפעילות חבלנית עוינת", אורי מסכם. "אנחנו עובדים בתיאום מלא עם משטרת ישראל ובודקים יכולות שונות למתן מענה למגוון תרחישים".

זרמו איתנו לכתבה הבאה ⚡

מתעופפים בתוך הארובות?! כך רחפנים מתחזקים את תחנות הכוח

הרחפנים שמותחים קווי מתח באוויר – ומגינים על הציפורים

הכירו את מרכז ההכשרה שמאמן גם את המילואימניקים בעזה