צילום: pexels
צילום: pexels

איך שכונה אחת בבאר שבע הפכה למעבדת חדשנות באנרגיה

חברת החשמל בוחנת כיצד תיראה שכונת העתיד של ישראל: כך אפשר יהיה לשלב בה אנרגיות ירוקות ומתחדשות

בפינה שקטה של באר שבע, רחוק מהמרכז הסואן, מתרחשת מהפכה קטנה עם השלכות גדולות לעתיד האנרגטי של מדינת ישראל. שכונה אחת, שנבחרה בקפידה על ידי חברת החשמל ומגזר החדשנות, הופכת למעבדה של ממש – מקום שבו ייבחנו ויפתחו פתרונות חדשניים שישמשו את השכונות של ישראל בעשורים הבאים.

לדברי שלום בוחבוט, מהנדס חשמל ומנהל מרחב הנגב באגף ירושלים והנגב של חברת החשמל, מדובר בפרויקט שאפתני במיוחד. "השכונה החכמה נועדה לתת לנו את האפשרות להבין טוב יותר את האתגרים וההזדמנויות שמביאים עמם הפיתוחים הטכנולוגיים החדשים בתחום האנרגיה", מסביר בוחבוט.

"כאן נוכל לבחון באופן ממוקד איך משלבים אנרגיות מתחדשות, כמו פאנלים סולאריים, עם מתקני אגירה, מניה חכמה, תחבורה חשמלית ואיך אפשר להפיק את המקסימום מכל טכנולוגיה – הכל תוך כדי שמירה על איזון בין הרשת לבין צרכי הלקוחות בהיבט של איכות אספקת החשמל", הוא מוסיף.

שילוב חכם של טכנולוגיות

השכונה שנבחרה לפרויקט ממוקמת קרוב לאוניברסיטת בן גוריון, לאתר החדשנות של עיריית באר שבע ולבית החולים סורוקה – מה שמאפשר ורסטיליות ובדיקה של כל מיני סוגים של תרחישים שונים בתהליך המחקר והפיתוח. השכונה כוללת מגוון סוגי מבנים, החל מבנייה גבוהה ועד בתים צמודי קרקע, עם מגוון אוכלוסיות שיאפשרו לחברת החשמל לבחון את השפעת הפיתוחים החדשים על סוגים שונים של לקוחות.

"בחרנו את השכונה הזו בגלל הפוטנציאל המגוון שלה", מוסיף בוחבוט. "השילוב בין מגורים, מסחר וחינוך מאפשר לנו לבחון איך להשתמש בחשמל בצורה חכמה יותר, ואיך לתכנן מערכות יעילות שמאפשרות ניהול עצמאי בזמן תקלות. המטרה היא להקים מרחב כזה שייתן לנו אפשרות של למידה וחדשנות, תוך כדי הפחתת טביעת הפחמן והמעבר לאנרגיה ירוקה".

למידה וחדשנות למען העתיד

חברת החשמל צופה שבמהלך השנים הקרובות השכונה החכמה תהפוך למודל לחיקוי עבור שכונות נוספות בישראל. התכנון כולל שיתופי פעולה עם יזמים וחברות סטארטאפ, שיבצעו פיילוטים בשטח השכונה ויבחנו טכנולוגיות מתקדמות כמו ניהול אנרגיה חכם, אגירה מבוזרת, ושימוש באנרגיות מתחדשות.

בוחבוט מדגיש את החשיבות של הפרויקט לא רק מבחינה טכנולוגית, אלא גם מבחינה חינוכית. "אנחנו רוצים לעודד את הציבור, במיוחד את הדור הצעיר, להבין את המשמעות והיתרונות של אנרגיה מתחדשת. השכונה החכמה תספק הזדמנות ללמידה וחשיפה לרעיונות חדשים, ותאפשר לנו לחקור ולהבין טוב יותר את האתגרים העתידיים בתחום האנרגיה".

השכונה החכמה בבאר שבע היא רק ההתחלה. אם הפרויקט יצליח, הוא עשוי לשנות את הדרך שבה אנו מתכננים ובונים את שכונות העתיד, תוך שמירה על הסביבה והבטחת אספקת חשמל יציבה וירוקה יותר לכולנו.

זרמו איתנו לכתבה הבאה ⚡

תחנות טעינה בכל שכונה? הרכב החשמלי מחולל מהפכה בפיתוח הרשת

לקראת עתיד נטול פחמן: איך מוציאים יותר מרשת החשמל?

כך אגירת חשמל תעזור להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם