צילום: יוסי וייס
צילום: יוסי וייס

כך אגירת חשמל תעזור להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם

מבט אל מאחורי הקלעים של אגירת האנרגיה בחברת החשמל: כיצד הטכנולוגיות החדשות מאפשרות אספקת חשמל ירוק באופן יציב וממושך, גם בזמני משבר?

אנרגיה מתחדשת היא כבר לא חלום עתידי. הפאנלים הסולאריים מסתובבים לכיוון השמש, הטורבינות מניפות כנפיים – אך האם זה מספיק? איך נוכל להבטיח שרשת החשמל כולה תמשיך להסתמך על אנרגיה אלטרנטיבית וירוקה – ללא הפרעות?

בשנים האחרונות בחברת החשמל עובדים במרץ על הכנסתם לפעולה של מתקני האגירה. בעזרת טכנולוגיות אגירה חדשות, המבטיחות יציבות ברשת החשמל, נוכל להמשיך לקבל אנרגיה ירוקה – גם בזמנים קשים ובעומסים חריגים.

ממלאים את החורים

רמי שטרן, מנהל מגזר הנדסת הולכה ואגירה בחטיבת שירותי רשת מסביר את החשיבות הקריטית של אגירת האנרגיה בעידן שבו המיקוד מתקדם יותר ויותר לכיוון האנרגיות המתחדשות. לדבריו, "אי אפשר ליישם מדיניות של אנרגיות כמו פאנלים סולאריים וטורבינות רוח ללא אגירה, כי אין יציבות בייצור".

כשמייצרים חשמל מרוח או משמש, הזרם שמתקבל לעיתים הוא לא יציב, כי תנועת הרוח ועוצמת השמש הם לא קבועים. לכן, שטרן אומר כי "האגירה היא כלי שממלא את החורים היכן שהפאנלים והטורבינות לא יכולים".

הטכנולוגיות החדשות בתחום האגירה, כמו מערכות סוללות מתקדמות, מאפשרות אגירה של אנרגיה בזמן של ייצור יתר, ושימוש בה בזמנים של ביקוש גבוה. נטע כהן, מנהלת פונקציית אגירת אנרגיה, מציינת ש"מתקן לאגירת אנרגיה, כמו אלה שאנחנו בונים בתחנות המשנה, מאפשר להסיט עומסים, לאגור את האנרגיה בצוהריים ולספק אותה בשעות הערב לצרכנים".

בקו החזית

האירועים האחרונים בגבול הצפון הדגישו את החשיבות של שדרוג תשתיות הרשת והאגירה. כהן מוסיפה שהמלחמה הנוכחית בעוטף עזה ובצפון הובילה להחלטה לבצע שדרוגים של הרשת, כולל הטמנת קווי חשמל ושימוש במתקני אגירה כדי להבטיח אספקת חשמל רציפה וביטחון אנרגטי.

אוריין סבג, מרכז תחום אגירת אנרגיה, מציין כי המתקנים החדשניים של חברות סטארטאפ שונות שיחידת החדשנות בשיתוף מינהלת האגירה ברשת בוחנות, המשולבים בפרויקטים של חברת החשמל, מציעים פתרונות ייחודיים לייצוב רשת החשמל. לדבריו, "ישנה מערכת שאנו בוחנים, שיודעת לזהות שינויים במתח שנגרמים מעננות או הפרשי מתחים בין הפאזות, ולתת מענה מהיר למניעת נזק".

יישום ההתקנים האלו נבע מסדרת פיילוטים מוצלחים שהובלו, בין היתר, על ידי יחידת החדשנות. סבג מסביר כי ההתקנים האלו לא רק מספקים יציבות, אלא גם מאפשרים התקנה גמישה שמותאמת לצרכים המקומיים, כולל על עמודי רשת בשכונות או בתחנות טרנספורמציה פנימיות.

שטרן מסכם את הראייה הרחבה של חברת החשמל בנושא האגירה ושילוב האנרגיות המתחדשות: "עד 2030 או 2050, כמות האגירה תצטרך לגדול באופן משמעותי, ולהפוך לחלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה האנרגטית של המדינה. האגירה היא לא רק צורך טכנולוגי, אלא גם ביטחוני. אנחנו חייבים להבטיח את הביטחון האנרגטי של ישראל".

זרמו איתנו לכתבה הבאה ⚡

איך שכונה אחת בבאר שבע הפכה למעבדת חדשנות באנרגיה

תחנות טעינה בכל שכונה? הרכב החשמלי מחולל מהפכה בפיתוח הרשת

לקראת עתיד נטול פחמן: איך מוציאים יותר מרשת החשמל?