צילום: pexels
צילום: pexels

לקראת עתיד נטול פחמן: איך מוציאים יותר מרשת החשמל?

במטרה להפחית פליטות מזהמות, יחידת החדשנות משקיעה בטכנולוגיות שיבטיחו ניהול חכם ויעיל יותר של הרשת בעידן הרכב החשמלי והאורבניזציה הגוברת

בעולם שבו הערים הופכות צפופות יותר, המכוניות נעשות חשמליות, והמשאבים הטבעיים הולכים ומתמעטים, השאלה כיצד נוכל לשמור על אורח חיים מודרני מבלי לפגוע בכדור הארץ הופכת לרלוונטית מתמיד.

האתגרים החדשים בתחום האנרגיה מציבים אותנו בפני צורך דחוף ביצירת פתרונות טכנולוגיים פורצי דרך. חברת החשמל לקחה על עצמה אתגר שאפתני של הפחתת אחוזים גבוהים מהפליטות, כשהמטרה הסופית של העולם בכלל ושל חח"י בפרט, היא להגיע ליעד של אפס פליטות פחמן. במסגרת המאמצים הללו, החברה מובילה שורה של מהלכים טכנולוגיים וחדשניים כדי להתאים את תשתיות האנרגיה לדרישות החדשות.

מחשמלים את הכלכלה

רון מונהייט, מהנדס חשמל ומוביל חדשנות טכנולוגית ביחידת החדשנות, מסביר כי אחד מהצעדים הראשונים בדרך להגשמת המטרה הוא מעבר לחשמול מלא של תהליכים מסורתיים שהיו עד כה מבוססים על דלקים מזהמים. "אנחנו רואים כיום מעבר לשימוש בחשמל בתעשיות שונות, כשהמטרה היא להפוך את החשמל ל'ירוק' יותר, כלומר להפיק אותו ממקורות אנרגיה שאינם מזהמים או מתחדשים כמו שמש ורוח", הוא אומר.

הצורך בהפחתת פליטות פחמן משתלב עם תהליך האורבניזציה הגובר, כשכ-80% מהאוכלוסייה צפויה להתגורר בערים עד שנת 2050. התוצאה היא עלייה בעומסים על רשתות החשמל העירוניות. "בתחום התחבורה, אנחנו כבר רואים עלייה במספר כלי הרכב החשמליים, מה שמעמיס עוד יותר על רשתות החשמל", מציין מונהייט. "בתוך 10-15 שנים, רוב המכוניות בעולם צפויות להיות חשמליות, והאתגר הגדול הוא לספק את צריכת החשמל המוגברת הזו".

ניהול חכם וגמיש של רשת החשמל

כדי להתמודד עם האתגרים הללו, חברת החשמל מתמקדת בטכנולוגיות ניהול חכמות שמאפשרות להטעין את הרכבים החשמליים בצורה מדורגת ולהימנע מעומסים על הרשת בשעות השיא. מונהייט מתאר: "הדרך המסורתית להיערך לזה היא פיתוח תשתיות נוספות כמו תחנות משנה וכבלים חדשים, אבל מדובר בהשקעה כספית גדולה ובמשאב קרקע מוגבל. לכן, אנחנו מתמקדים באיתור ובחינה של פתרונות חדשניים כמו ניהול חכם של רשתות החשמל, שמאפשרים לנו להטעין את הרכבים החשמליים בצורה מדורגת ולהימנע מעומסים על הרשת בשעות השיא".

אחד הכלים המרכזיים בניהול זה הוא מקסום הנכסים הקיימים ברשת ודחיית הצורך בהשקעות ענק בפיתוח הרשתות, מה שמכונה "גמישות". "הנושא של מקסום נכסים קיימים, גמישות או פלקסביליטי, נועד לנצל עד תום את יכולות הציוד הקיים ברשת", מסביר מונהייט.

"לדוגמה, ניהול ביקושים (Demand Response) על ידי תמרוץ צרכנים לשנות את דפוסי הצריכה שלהם, כך שלמשל במקרה של רכבים חשמליים ניתן לתמרץ את הנהגים להסיט את שעות הטעינה משעות בהם הרשת מועמסת לשעות פחות עמוסות, או שימוש במתקני אגירה מקומית לצד מתקני טעינה. כך ניתן להתגבר על בעיות תפעוליות ברשת ולהפחית את העומסים".

בעתיד, חברת החשמל מתכננת להגדיל את השימוש במקורות אנרגיה ירוקים יותר כגון מימן ירוק, וכן יש כוונה להשתמש גם בטכנולוגיות מתקדמות כמו Green Enhancement Technology (GET) שמאפשרות לנטר את רמות הצריכה ברשת בזמן אמת, וכך לנצל עד המקסימום את יכולת ההעמסה הקיימת של הרשת.

"המטרה היא שהחשמל יהיה ירוק יותר", מסכם מונהייט. "אנחנו ביחידת החדשנות של חברת החשמל שואפים לנצל את כל הכלים הטכנולוגיים שיש ברשותנו כדי להגיע ליעדי הקיימות ולהבטיח את עתיד האנרגיה של ישראל תוך מיקסום יכולות העמסת הרשת הקיימת, ומציאת פתרונות טכנולוגים חדשניים אשר יפחיתו עד כמה שניתן את הצורך בהשקעות פיתוח כבדות, ארוכות זמן ויקרות".

זרמו איתנו לכתבה הבאה ⚡

כך אגירת חשמל תעזור להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם

איך שכונה אחת בבאר שבע הפכה למעבדת חדשנות באנרגיה

תחנות טעינה בכל שכונה? הרכב החשמלי מחולל מהפכה בפיתוח הרשת