צילום: pexels
צילום: pexels

תחנות טעינה בכל שכונה? הרכב החשמלי מחולל מהפכה בפיתוח הרשת

חברת החשמל נערכת לעידן התחבורה החשמלית, עם תוכניות פיתוח לחיבור תחנות טעינה, פיילוטים חדשניים ופתרונות שיענו על הביקוש העתידי

רכבים חשמליים כבר מזמן הפכו לחלק בלתי נפרד מהכבישים שלנו. אבל איך דואגים שכולם ממשיכים לקבל אנרגיה, מבלי להעמיס מאד על הרשת? בדיוק בגלל זה, בחברת החשמל מובילים מהלך רחב היקף להתאמת תשתיות הרשת לדרישות החדשות שהולידה מהפכת הרכב החשמלי. המהפכה הזו לא רק משנה את אופן השימוש בחשמל, אלא גם דורשת פיתוח ושדרוג של רשתות החלוקה, ההשנאה וההולכה, ומתן מענה לחיבור תחנות טעינה בכל פינה ברחבי הארץ.

מנהלת הרכב החשמלי שהוקמה בחברה מתמקדת במתן כלים לתכנון וביצוע הפרויקטים האלו כדי להבטיח שאף רכב חשמלי יישאר ללא אנרגיה. ד"ר שמואל אלוש, מנהל יחידת פיתוח הרשת בחברת החשמל, עומד בראש המנהלת הזו וחברים בה נציגים מחטיבות החברה.

לדבריו, אחד מהמהלכים החשובים שהמנהלת דואגת לו, בהתאם לצרכי הרגולציה, הוא חשמול התחבורה הציבורית. כבר היום, הוא אומר, החברה נערכת לחיבור מתחמי עמדות טעינה לכ-500 חניוני אוטובוסים ברחבי הארץ. "המדינה מתכננת לחשמל את התחבורה הציבורית, ואנחנו כאן כדי לספק את התשתיות הדרושות לכך", הוא מסביר. "במקרים מסוימים מדובר בחיבורים מוגבלים בשלב ראשון, כדי לעמוד בעומסים הצפויים עד לפיתוח מלא של האזור".

התכנון לעתיד: ניהול טעינה ואגירה

בנוסף לתחבורה הציבורית, עיקר התוכנית נועדה לתת פתרונות ברי-קיימא לשוק הרכבים הפרטיים, שהוא עדיין השוק העיקרי בתחום התחבורה בארץ. על פי אלוש, חברת החשמל פועלת להבטיח שכל לקוח עם רכב חשמלי יקבל מענה, בין אם מדובר בתחנות טעינה ציבוריות, ובין אם מדובר בחיבור הביתי או בבניינים משותפים.

החברה, בתיאום מלא עם משרד האנרגיה ורשות החשמל, עובדת על הנחיות ברורות בנושא. "כבר היום ניתן לחבר את הרכב החשמלי לטעינה, הן בבתים צמודי קרקע והן בבתים משותפים בצורות הזנה נוספות שאושרו. זה נותן מענה גם למקרים שבהם הגישה ללוח החשמל בבית אינה ישימה".

במסגרת התוכנית, מתוכננים פיילוטים שונים, כולל כאלה המשלבים טעינה חכמה עם אגירת אנרגיה. "ישנם פיילוטים בחניונים של מקומות עבודה, לרבות גם אצלנו בחברת החשמל, וכן בבניינים משותפים שמאפשרים ניהול טעינה בצורה חכמה, כך שהטעינה לא תתרחש באופן סימולטני בשעות השיא", מבהיר אלוש. "מדובר במהלך משמעותי שיכול להקל על העומסים ברשת ולמנוע הפרעות".

חברת החשמל לא מסתפקת רק בהקמת תחנות טעינה. המנהלת פועלת לוודא שהחברה מוכנה להתמודד עם כל אתגרי התחבורה החשמלית, כולל שילוב של טכנולוגיות חדשניות ופתרונות אגירה. "אנחנו נוודא שכל רכב חשמלי בישראל יקבל את התמיכה הדרושה, גם אם מדובר ברכב פרטי או באוטובוס ציבורי", הוא מסכם. "הטכנולוגיות מתקדמות, ואנחנו כאן כדי להבטיח שהן ייושמו בצורה הטובה ביותר עבור תושבי ישראל".

זרמו איתנו לכתבה הבאה ⚡

לקראת עתיד נטול פחמן: איך מוציאים יותר מרשת החשמל?

כך אגירת חשמל תעזור להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם

איך שכונה אחת בבאר שבע הפכה למעבדת חדשנות באנרגיה