הופכים רעיון למציאות. צילום אילוסטרציה

שלום תלמידים, היום נלמד להוביל שינוי

לאחרונה הסתיים המחזור הראשון של "הקורס למובילי חדשנות" בחברת החשמל, בהובלת יחידת החדשנות של החברה. על הפרק: תכנים בנושא חשיבה יצירתית וקידום רעיונות, ופיתוח פרויקטים בפועל. רוצים להצטרף לקהילת החדשנות שלנו? בקרוב ייצא קול קורא למחזור השני

חדשנות זה עסק למקצוענים. לכן, אנחנו שולחים את כל חברי קהילת החדשנות של חברת החשמל לקורס מקצועי. ממש לאחרונה סיימו 18 העובדים הראשונים את ההכשרה, ובימים אלה 22 נוספים משתתפים במחזור השני (רוצים להצטרף לקהילת החדשנות? תקראו עד הסוף).

אז מה בעצם לומדים שם?

מטרת הקורס היא להקנות לעובדים כלים מקצועיים לפיתוח רעיונות חדשניים, לזיהוי הזדמנויות  ולאיתור פתרונות יצירתיים לאתגרים ארגוניים. לדברי עדנה צור, מנהלת החדשנות הפנים ארגונית ביחידת החדשנות של חברת החשמל, "הקורס מאפשר לעובדים לעבור תהליך עמוק של חשיבה יצירתית והובלת שינוי בתוך הארגון. כל אחד מהמשתתפים נחשף לשיטות חדשניות וכלים שמסייעים לו לפתח את הרעיונות האישיים שלו ושל אחרים ולהפוך אותם למיזמים."

מה כולל חומר הלימוד עצמו?

"הקורס כולל תכנים בנושא הובלת שינוי, חשיבה יצירתית, ופיתוח מודלים שונים לרעיונות ארגוניים", אומרת צור. "כמו כן לומדים המשתתפים מה היא חדשנות בכלל, וחדשנות ארגונית בפרט. הם לומדים מושגים שונים בתחום, רוכשים ידע ומקבלים ארגז כלים שעושה להם סדר, ויעזור להם בהמשך למעשה לקדם כל רעיון עתידי שיהיה להם; לבחון ולתקף אותו; ולהוביל להוצאתו לפועל באופן מקצועי ושיטתי".

במסגרת ההכשרה עובדים המשתתפים על מיזמים אישיים, אשר יזכו להצגה בפורום חגיגי שיתקיים ב-1 באוקטובר, שבו יוזמנו הנהלת החדשנות ומנהלי העובדים המשתתפים להתרשם מהמיזמים.

צור מציינת שהקורס נבנה בצורה שמאפשרת למשתתפים להתנסות וללמוד ממקרי בוחן אמיתיים, תוך שילוב שיטות מעשיות ליישום הרעיונות. "זה בעצם סוג של 'ארגז חול', שבו המשתתפים יכולים לפתח רעיונות בצורה חופשית, ולבחון אותם בסביבה מוגנת ותומכת."

כאן מותר גם להיכשל

אחד העקרונות המרכזיים בתוכנית הוא "להיכשל מהר ובזול", כלומר לאפשר למשתתפים לנסות רעיונות חדשים במהירות, ללמוד מהטעויות ולשפר את הרעיונות בתוך זמן קצר. רעיונות מוצלחים מתוך הקורס יכולים להמשיך למסלול של תוכנית האקסלרציה, "הכרישים", בו ניתנת תמיכה מקצועית מלאה לפיתוח הרעיונות, עד להצגתם בפני הנהלת החברה. בסופו של התהליך, הרעיונות המובילים שיבחרו יוכלו לזכות במימון מלא להמשך פיתוחם, בתמיכה מלאה של ההנהלה.

מכל שלושה מעוניינים – אחד התקבל

קהילת החדשנות של חברת החשמל הוקמה בתחילת 2024, ויש בה כיום 78 חברים. מטרת הקהילה: טיפוח וקידום חשיבה יצירתית ויזמות פנים ארגונית, וקידום חדשנות.

לא רבים יודעים זאת, אבל תהליך בחירת חברי הקהילה כלל סינון קפדני. יחס הקבלה עמד על 1:3, כלומר מתוך כל שלושה אנשים שהיו מעניינים להצטרף – רק אחד התקבל. במסגרת תהליך המיון, נדרש כל מועמד להגיש המלצות מהמנהל/ת שלו, ממנהלת משאבי האנוש של החטיבה, וגם ממוביל/ת החדשנות החטיבתי.

הקהילה מתכנסת אחת לחודש לצורך הענקת ידע ולמידה, אבל לא רק למידה: החברים מתבקשים גם לבצע מהלכים אקטיביים ליצירת מנגנוני חדשנות (ואף נמדדים על כך), ובמהלך המפגשים הם מציגים תוצרים ומתייעצים עם חבריהם איך לפתור אתגרים שצצים בדרך.

מלבד המפגשים הללו, מקיימת הקהילה גם סיורים במקומות שונים מחוץ לארגון במטרה ללמוד ולהתרשם ממודלים אחרים. אחד הסיורים האחרונים היה במשרדי חברת מייקרוסופט, שם נחשפו המשתתפים לאסטרטגיות מתקדמות בניהול חדשנות. הביקור הותיר רושם עמוק, והעניק השראה להמשך הפעילות.

חולמים להצטרף לקהילה שלנו?

בתחילת שנה הבאה צפוי להתפרסם קול קורא נוסף לכלל עובדי החברה, לקראת פתיחת המחזור השני של קהילת החדשנות. כך יוכלו גם עובדים נוספים להגיש מועמדות ולהצטרף לקהילת החדשנות, שצפויה להמשיך להוביל תהליכים חדשניים בחברה ולהוות כוח מניע לשינוי. המשיכו לעקוב!