הנחיות מרחוק בזמן אמת. קסדת AR בפעולה

רואים את העתיד: משקפי ה-AR של חח"י משנים את כללי המשחק

עוד לא יצא לכם להיתקל? תכירו את כלי העבודה החדש בחטיבת הייצור והאנרגיה, שמייעל תהליכי עבודה ומאפשר הדרכות מרחוק

דמיינו שאתם נמצאים בתחנת כוח מרוחקת, מול מערכת מורכבת שדורשת תיקון דחוף, והמומחה שאתם צריכים את הנחיותיו נמצא במקום אחר בארץ או אפילו מעבר לים. הפתרון נמצא במשקפי המציאות הרבודה (AR) החדשים שנכנסו לעבודה בחברת החשמל: באמצעותם אתם יכולים לקבל את ההנחיות המדויקות בזמן אמת, לראות שרטוטים תלת-ממדיים ולשתף וידאו היישר מהשטח – הכל דרך המשקפיים.

יוסי רופא, מנהל החטיבה וסמנכ"ל ייצור ואנרגיה, רואה בשילוב הטכנולוגיה צעד חשוב קדימה עבור החברה: "במבט אל העתיד, אנחנו לא רק מאמצים טכנולוגיות חדשניות כמו משקפי מציאות משולבת – אנחנו גם מעצימים את העובדים שלנו, מחברים אותם לידע ולתמיכה בזמן אמת, ומבטיחים שתהליכי העבודה שלנו ימשיכו לפעול בצורה מיטבית, בכל מצב ובכל מקום".

"היתרון הגדול של המשקפיים הוא בכך שהם מאפשרים לעובד לקבל הנחיות מדויקות מאנשי מקצוע מרוחקים בזמן אמת", מסבירה עינב סיסו, מנהלת אסטרטגיה תפעולית, שירות וחדשנות בחטיבת ייצור ואנרגיה.

הפיילוט, שהחל לפני כשלוש שנים, כלל רכישה והשכרה של תשעה זוגות משקפיים מדגם Microsoft HoloLens, שהופצו בתחנות הכוח ובאתרים מרכזיים של החברה, בהם חיפה, רוטנברג, אורות רבין והמרחב הדרומי. השימוש במשקפיים מספק גישה ישירה למומחים בלא צורך בנוכחות פיזית שלהם באתר. "במקרה של שיפוץ טורבינות, לדוגמה, כשנדרשת תמיכת מומחה מרחוק, המשקפיים מאפשרים למומחה לצפות במדויק בפעולות שנעשות ולהעביר הנחיות בזמן אמת באמצעות מציאות רבודה", מסבירה סיסו.

נתנאל רייכר, מנכ"ל חברת in3D-Tech, ספקי הטכנולוגיה והשותפים לתהליך ההטעמה בארגון, מסביר: "חטיבת הייצור הצליחה להבין שתפיסת העולם שמחשב דורש מסך, מקלדת ועכבר, מגבילה אותנו בכלי העבודה הזמינים לנו ביומיום. משקפי המציאות הרבודה שהחטיבה משתמשת בהן הם מחשב בפני עצמם, וצורת השליטה בהם נעשית באמצעות תנועות הידיים ודיבור".

חיסכון כלכלי אדיר

החיסכון הכלכלי שהניבה הטמעת המשקפיים ניכר, ומוערך בכ-300 אלף שקל תוך שנתיים בלבד – בעיקר בזכות הקטנת הצורך בהזמנת מומחים מחו"ל ונסיעות יקרות. סיסו משתפת דוגמה לחיסכון: בעת תקלה בשרת תקשורת בתחנת הכוח, ייעוץ מרחוק עם מומחה מאיטליה חסך 24 אלף שקל בעלויות, כאשר כל יום עבודה של מומחה מחו"ל עולה לחברה כ-3,000 יורו. בנוסף, המשקפיים מאפשרים תיעוד מצולם של פרוצדורות, אשר נשמר להדרכות עתידיות וידע מצטבר – נתון משמעותי בתחום המורכב של תחזוקת תחנות הכוח.

מענה במצבי חירום

המשקפיים מספקים פתרון הכרחי גם בתקופות חירום, כאשר מומחים מתקשים להגיע לישראל בגלל המצב הביטחוני. "זה מאפשר לנו לקיים הדרכות ותמיכה מרחוק בצורה שתומכת בשגרת העבודה, גם בתנאים מאתגרים", אומרת סיסו. יתרה מכך, החברה שוקלת לשלב בטכנולוגיה כלים נוספים מבוססי בינה מלאכותית, כמו שליפת שרטוטים בהוראת דיבור ותרגום שפות בזמן אמת – שיאפשרו תקשורת יעילה עם מומחים מסין, איטליה והודו, באמצעות תרגום מיידי לעברית.

התגברות על פערים תרבותיים וטכנולוגיים

אחד האתגרים הגדולים היה התאמת הטכנולוגיה לצרכים של עובדים מבוגרים ולטכנאים באתרי השטח. "התחלנו בהכשרה צמודה והדרכות, עם דגש על התאמה אישית לכל עובד, כדי להתמודד עם חששות ראשוניים", מתארת סיסו. "לאורך הזמן, הפידבק מהעובדים השתפר, ואפילו הופיעו רעיונות חדשים מצדם לשימושים נוספים בטכנולוגיה. חלקם הציעו להפעיל יוזמות פנימיות נוספות של תמיכה מרחוק".

איזה עוד שימושים באמת יש למשקפיים?

"את יכולה לקבל תקשורת בזמן אמת בין תחנות, לאו דווקא של מומחים. למשל, אם את טכנאית ברוטנברג ויש תקלה ואת צריכה עזרה – את שמה את המשקפיים ואני מתחנה אחרת יכולה לתת לך תמיכה ומענה מרחוק. המשקף לא אטום, הוא שקוף ואפשר להתנהל אתו בשטח בקלות".

לדבריה, "המשקפיים מזהים את המרחב שבו נעים ומנגישה גם מידע מוגדר מראש כגון זיהוי מרחבי, ציון מערכות עליהן מסתכלים, הנגשת נתוני מערכות שליטה ובקרה, הנגשת מסמכים, תיעוד תהליכים ועוד. דמיינו שאתם מסתובבים בתחנה ומסתכלים על ברז, ואז קופצים לכם מול העיניים נתוני זמן אמת כמו שם הברז, סוג החומר המוזרם, לחץ הקו, טמפרטורה, מק"ט, סימון של הברז הבא ושרטוט הקו".