איך רחפן יכול לבצע משימות של מסוק? תשאלו את יחידת החדשנות

אחרי שנה של פיתוח: מעתה רחפנים יצטרפו למשימות שטיפת מבדדים – בנוסף למסוקים הקיימים. היתרונות: אפס סיכון לעובדים, חיסכון כספי משמעותי וגם שיפור באמינות רשת החשמל

מדי שנה, בין החודשים מאי-נובמבר, כחלק מהשגרה התפעולית של חברת החשמל, מתקיימת עונת השטיפה של המבדדים ברחבי הארץ. המבדד הוא רכיב הנמצא על כל עמוד חשמל, ומטרתו למנוע חיבור חשמלי בין התיל לעמוד. המבדד דורש תחזוקה שוטפת, במטרה למנוע הפרעות ברשת החשמל שעלולות להיגרם כתוצאה משילוב של לחות והצטברות זיהומים על המבדדים.

שטיפת המבדדים היא אופרציה מורכבת, שכן המבדד נמצא בראש עמודי החשמל הגבוהים. עד היום השטיפה בוצעה באמצעות זרנוק מים ייעודי המותקן על גבי מסוק, ונשלט על ידי עובדים מיומנים של החברה. שיטה זו היא יקרה באופן יחסי, דורשת מיומנות רבה, וכוללת סיכוני בטיחות. בנוסף, יש למסוק קושי להגיע לכל עמודי החשמל הפרוסים בארץ.

כעת פותח בחברה פתרון טכנולוגי חדשני שפותר חלק ניכר מהאתגרים שבשיטה המסורתית.

קטן, ידידותי יותר לסביבה, בטיחותי, זריז וזול

אחרי שנה של פיתוח אינטנסיבי דרך זרוע המו"פ (מחקר ופיתוח) של יחידת החדשנות בחברת החשמל, ובהובלת צוות מקצועי מחטיבת שירותי רשת, פותחה מערכת ראשונה מסוגה בעולם המשתמשת בטכנולוגיית הרחפנים לטובת שטיפה של מבדדים ברשת החשמל התפעולית.

"יתרונות הפתרון שפותח כבר באים לידי ביטוי בשטח", מספר ד"ר אבי לאון, מנהל המחקר והפיתוח ביחידת החדשנות. "הרחפן הוא בעל ממדים קטנים, בטיחותי, זמין, מהיר, יותר ידידותי לסביבה וזול. שימוש ברחפן צפוי להפחית כ-30% מעלויות השטיפה, ולשפר את הבטיחות בהליכי התחזוקה המונעת בחברה. שטיפה בעזרת הרחפן הוטמעה באגפי הרשת והיא כבר נכנסה לשגרה התפעולית של רשת החשמל במתח עליון/על".

שילוב מערכת השטיפה באמצעות רחפן ימנע לחלוטין את הסיכונים הבטיחותיים הקיימים כיום בשטיפה באמצעות מסוק, הכוללים התקרבות פיזית של עובדים לעמודי מתח עליון תוך טיסה במסוק לצורך שטיפת המבדדים, וכן סיכון לרשת החשמל בהתקרבות אותם מסוקים.

במקביל לפעילות זו, הוקמה יחידה חדשה בחטיבת הלוגיסטיקה באגף חירום וביטחון, שתהיה אמונה על שילוב רחפנים בתהליכי העבודה השוטפים בחח"י. את היחידה ינהל מאיר אביב והיא תפעל תחת המגזר של אשר אורי.

לדברי מאיר, שהוביל גם את צוות הפיתוח של הרחפן, "המערכת החדשה נכנסה להטמעה תפעולית כבר באמצע עונת השטיפה הנוכחית. עד לסופה בחודש נובמבר, היא כבר תבצע שטיפה של כ-20% מכמות המבדדים השנתית".

איך מפתחים מערכת שטיפה על רחפן

בשלב הראשון לאחר שעלה הצורך בפיתוח רחפן להליך שטיפת מבדדים, נבנה צוות חזק שמכיר את התהליכים ומבין את הצרכים בשטח. אנשי הצוות המקצועי כללו שותפים מחטיבת הרשת, מחטיבת פרויקטים הנדסיים, ומצוות החדשנות של החברה: מאיר אביב, אייל אליהו, יוליאן מילאוי, שחר גאנם, חגי מסטבום וד"ר אבי לאון.

בשלב הבא מצאנו שותף מתאים בעל יתרונות טכנולוגיים רלוונטיים ויכולות מתאימות לפיתוח המוצר: חברת "דיוק מערכות מוטסות", המתמחה בפתרונות ייצוב ורובוטיקה לצרכים צבאיים ואזרחיים (בעבר פתחה החברה את הרחפן היורה הראשון מסוגו בעולם).

מכאן התחלנו עבודה משותפת החל ממסמך הגדרת צרכים ומפרטים טכניים, ועד ניסויים בשטח על עמודים לא מחושמלים וניסוי על עמוד במתח חי.

לאחר כל שלבי הפיתוח, הייתה התרגשות גדולה לראות את יכולות המערכת וכן את ההתרשמות החיובית של משתמשי הקצה של המערכת שאחראים על הטמעתה. פרויקט הפיתוח ארך כ-12 חודשים, והוא בוצע בשיתוף פעולה הדוק עם צוות מקצועי ייעודי שהוקם בחברת החשמל – בהובלת חטיבת שרותי רשת ויחידת החדשנות של החברה.

בנוסף להיבטים הבטיחותיים, שטיפת המבדדים באמצעות רחפן תאפשר שטיפת עמודים הנמצאים באזורים אליהם לא ניתן להתקרב באמצעות מסוק משיקולים ביטחוניים ובטיחותיים.

ולבסוף, בכל המהלך הזה יש לחברת החשמל גם בשורה צרכנית גדולה: בזכות הרחפנים פותחה יכולת חדשה להגיע לקווים שאינם ניתנים לשטיפה עד היום, וכך תשתפר משמעותית יציבות ואמינות אספקת החשמל.