רחפן נטען מעמוד חשמל. צילום אילוסטרציה

האם בקרוב נוכל להטעין את הרחפן שלנו – על עמוד חשמל?

פרויקט חדש של צוות החדשנות בחטיבת הרשת בחח"י, המקודם במגזר הנדסת חלוקה, מתכנן להפוך את רשת החשמל ל"כביש אווירי", עם טכנולוגיה שיכולה לשנות את כללי המשחק בשינוע רחפנים. כל הפרטים שאפשר לספר

דמיינו עולם שבו רחפנים חגים מעל ראשנו, נושאים חבילות ומבצעים שליחויות, ובדרך עוצרים להיטען… על עמודי החשמל. חח"י מובילה פרויקט חדשני שבמסגרתו תשתיות החשמל הקיימות ישמשו לטעינת רחפנים תוך כדי תנועה. "זה הרבה יותר מחלום", אומרת שחר תאבת, מנהלת החדשנות בחטיבת הרשת של חברת החשמל.

איך זה יעבוד?

"הרעיון נולד מתוך מחשבה על ניצול טוב יותר של התשתיות שלנו. יש לנו עמודי חשמל שפזורים בכל רחבי הארץ, וחשבנו – למה לא להפוך אותם לתחנות טעינה לרחפנים? במקום סתם להחזיק תשתית, אנחנו יכולים להשתמש בה ליצירת ערך חדש עבור הציבור – מעין כביש אווירי שבו הרחפנים נטענים תוך כדי תנועה וממשיכים בדרכם".

רעיון כחול לבן

לדברי תאבת, מדובר בפיתוח שאין לו תקדים בעולם. "זו המצאה שלנו, כאן בישראל. ראינו שיש כל מיני טכנולוגיות חלקיות כמו שידור אנרגיה בלייזרים, והתחלנו בסיוע מנהל המו"פ ביחידת החדשנות ד"ר אבי לאון לשלב רעיונות כדי ליצור מערכת שתוכל לעבוד על רשת החשמל הקיימת. אנחנו משתפים פעולה עם חוקרים מהטכניון ומאוניברסיטת בן-גוריון כדי לקחת את זה לשלב הבא. הדבר הכי קרוב לזה שיש היום זה פרויקט 'אלקטריאון', שמטעין רכבים תוך כדי נסיעה. זה מזכיר את הרעיון שלנו, אבל מדובר במשהו שונה לגמרי. אצלנו מדובר על טעינה מקווי רשת – דבר שאין לו מקבילה ברמה הטכנולוגית".

איפה זה עומד כרגע?

"בשלבי מחקר ופיתוח. יש לנו מסמך אפיון טכנולוגי, ואנחנו מתחילים להגדיר את המערכת ולבנות אותה מאפס. המטרה היא לפתח טכנולוגיה שתאפשר שידור אלחוטי של אנרגיה מהרשת לעבר רחפן. זה עדיין רעיון בשלבי גיבוש, אבל הכיוון ברור".

לא רק רחפנים

החזון של מוביל הפרויקט המהנדס יואל וייצמן ממגזר הנדסת חלוקה חורג מעבר לטעינת רחפנים. "אנחנו חושבים איך אפשר לטעון גם אלמנטים אחרים ברשת כמו אנטנות, מרכזיות וחיישנים. אבל רחפנים הם החלום הגדול – כי בעולם שבו שינוע סחורות יתבצע דרך האוויר, רשת החשמל שלנו תהפוך לחלק בלתי נפרד מהתחבורה החדשה הזו".

תאבת מציינת שכרגע ההשקעה בפרויקט היא בעיקר בתכנון הקונספט ויצירת אב טיפוס ראשוני, עם דגש על שיתופי פעולה ורעיונות חדשים. "אם נצליח, נוכל להוביל פתרון חדשני באמת – כזה שישפיע על תחבורה, שילוח ואפילו על החיים היומיומיים שלנו. אנחנו רק מתחילים, אבל העתיד נראה מרתק".